Schrijver

2012-08-02 16.30.54

Claus Brockhaus debuteerde in 2005 als misdaadauteur met de thriller De Vrouw van de Voetballer. Daarna schreef hij een roman Onbevlekt Ontvangen twee jeugdboeken De Jongen die Voetballer wilde worden en Punks en thrillers. De Droom van de Drummer, Het Ros van Twente en Het Talent uit Twente.

De thriller Overgewicht verscheen in de zomer van 2013. De vijfde thriller is dit juni dit jaar verschenen met als thema duurzaamheid en groen.

Claus Brockhaus was journalist, onder andere bij de VPRO en KRO’s Brandpunt, hij schreef film- en tv-scenario’s, regisseerde en had een filmproductiebedrijf.

De schrijver woonde in Amsterdam, Haarlem, Maastricht en Antwerpen, maar keerde in 2009 terug naar zijn roots, Enschede.

“Voornamelijk vanwege de omgeving. De natuur, die in je achtertuin begint en een onthaastende en rustgevende werking heeft. Maar ook om de mentaliteit. Als schrijver put je voor een groot deel uit je verleden en mijn verleden ligt in Twente. Ik heb thrillers geschreven die zich afspelen in Maastricht en Antwerpen, maar hoewel ik er woonde had ik nooit de affiniteit met de Limburger of de Vlaming die ik met de Twentenaren wel heb. Om een reeks thrillers te schrijven die zich in Twente afspelen, leek het mij daarom een groot voordeel om daar weer te gaan wonen.”

Was het een grote stap?

“Ja en nee. De tijd heeft hier natuurlijk ook niet stilgestaan. Het Twente van mijn jeugd bestaat niet meer en wat daarvoor in de plaats is gekomen is niet in alle gevallen een verbetering. Mijn eerste Twentse thriller, Het Ros van Twente gaat in op al die veranderingen. Het textielverleden speelt een rol, maar ook de actualiteit, zoals de nieuwe functie van het vliegveld, het kampioenschap van FC Twente en het promoten van Twente als een onthaastende regio. Paarden, wellness en andere hospitality-functies spelen een grote rol in het boek. In de volgende boeken in de reeks zullen ook het onderwijs, en het nieuwe ondernemerschap aan bod komen.”

In welk opzicht is de Twentenaar veranderd?

“Allereerst bestaat dé Twentenaar niet. Hengelo en Enschede verschillen al, maar Dinkelland en het Hof van Twente ook. In het algemeen de Twentenaar zelfbewuster geworden, trots op zijn streek. Aan de andere kant bestaat er nog steeds een groot wantrouwen tegenover het Westen.
“Twente is zowel een landelijke als een stedelijke regio. Dat verschil is interessant voor een schrijver; voor beleidsmakers lijkt het me minder makkelijk. Je kunt deze streek bijvoorbeeld nooit alleen als het Landgoed van Nederland promoten. Daarom gaan de volgende thrillers over andere aspecten van Twente.”

 Claus2